Blogroll

Wednesday, November 28, 2012

CARA DISABLE AUTORUN FUNCTIONALITY

Dah lama jugak la kan aku tak update blog. Hari ni aku nak ajar cara korang Disable Autorun Functionality atau dalam bahasa Melayunya adalah Menghapuskan Fungsi Autorun. Mesti setiap kali korang memasukkan USB drive, CD / DVD, dll ke komputer, Windows secara automatik melancarkan sebuah kotak dialog Autorun yang membolehkan korang untuk memilih daripada senarai yang diberikan. Korang boleh mengakses kandungan, memainkan fail media, dll menggunakan kotak dialog Autorun. Kadang-kadang korang mesti rasa fungsi Autorun ni menyemakkan dan mungkin ingin mematikan secara kekal. Hari ini di tutorial ini, aku akan berkongsi kaedah menghapuskan fungsi Autorun pada Windows menggunakan Registry Key.
Kaedah ini boleh digunakan hampir pada semua versi termasuk Windows XP, Vista dan 7.
1. Taip regedit di RUN atau Startmenu SearchBox dan tekan Enter. Ini akan membuka Registry Editor.
2. Buka kunci berikut:
HKEY_CURRENT_USER \ Software \ Microsoft \ Windows \ CurrentVersion \ Policies \ Explorer
Jika butang di atas tidak ada, korang kena buat sendiri.
3. Pada sisi kanan tetingkap, buat nilai DWORD baru ‘NoDriveTypeAutoRun’ dan set nilai ke salah satu daripada berikut ini sesuai dengan keperluan anda:
FF – Untuk mematikan autorun di semua drive
20 – Untuk mematikan autorun pada CD-ROM
4 – Untuk mematikan autorun pada removable drive
8 – Untuk mematikan autorun pada drive tetap
10 – Untuk mematikan autorun pada drive rangkaian
40 – Untuk mematikan autorun pada RAM disk
1 – Untuk mematikan autorun pada drive yang tidak diketahui
4. Jika korang ingin mematikan Autorun pada kombinasi drive, anda harus menambah jumlah dari nilai. Sebagai contoh, jika korang ingin mematikan Autorun pada CD-ROM drive dan removable drive, korang harus menetapkan nilai 20 + 4 = 24.
5. Jika korang ingin mengembalikan fungsi Autorun, buang DWORD NoDriveTypeAutoRun nilai yang dicipta pada Langkah 3 atau korang boleh menetapkan nilai default yang diberikan di bawah ini:
Windows 2000: 95
Windows XP: 91
Windows Server 2003: 95
Windows Vista, Server 2008 dan 7: 91
6. Jika korang ingin mematikan fungsi Autorun untuk semua pengguna di sistem korang, gunakan “HKEY_LOCAL_MACHINE”, bukannya “HKEY_CURRENT_USER” yang disebutkan dalam Langkah 2.

0 ulasan:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...